A taste of Melbournian culture - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu A taste of Melbournian culture - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

A taste of Melbournian culture

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

17 Maart 2014 | Australië, Melbourne

Hallo!

Zijn we weer. Ik weet niet of de weken voor jullie ook zo snel gaan, maar voor mijn gevoel is het nog maar heel kort geleden sinds m'n laatste verslag.

Afgelopen week was niet zo'n enerverende week, want ik geloof dat de "standaard", dat wat gewoon is, nu is gesteld. Colleges op maandag, dinsdag en woensdag; stappen op dinsdagavond en donderdagavond; vrijdag filmavond en het weekend varieert en is voornamelijk gereserveerd voor leuke tripjes.

Waar ik wel erg trots op ben, is dat ik het 7-dagen proefabonnement op de gym waarempel ten volste heb benut! :) Maandag gingen Nicole en ik vol goede moed naar Bodypump, wat tot onze onaangename verrassing gewichtheffen op muziek betrof. Met vreselijke spierpijn gingen we daarom dinsdag naar Zumba, want dat zou wel makkelijker zijn... chillend stonden we daar midden in de zaal en toen de muziek begon, brak de hele groep meteen uit in een choreo die wij natuurlijk nog nooit gezien hadden. Hilariteit alom dus, toen wij als een soort stijve harken steeds de verkeerde kant opgingen en renden. Maar na 10 minuutjes hadden we het wel onder de knie. Woensdag "kwam er even wat tussen", donderdag waren we te laat en hielden daarom maar een fitness-sessie via youtube in de gangen van onze hall, met Jay als personal trainer. Over hardcore gesproken..! En vrijdag ben ik zelfs helemaal in m'n uppie naar pilates en nog een zumbales gegaan! Als het niet al te duur is, neem ik misschien zelfs een abonnement (groepsdruk, ik weet het nu zeker). Dan pas ik helemaal in de cultuur hier, want holy shit, the Melbournians zijn geobsedeerd door sport.

Donderdag heb ik m'n eerste excursie gehad via het vak Contemporary Australia; de National Gallery of Victoria. Het was een keuze, maar als je in de Art City van Australie woont, moet je zijn geweest naar mijn mening. Het was best interessant; veel geleerd over de kijk van de Aboriginals en de kijk van de Britse kolonisten op het Australie van die tijd. Ook veel moderne kunst, maar daar ben ik niet zo van.

En zondag kregen we, de internationale studenten, gratis kaartjes voor een wedstrijd van de Australian Football League, of "Footy" zoals ze het hier liever noemen. Inderdaad, weer wat gratis. Ik heb het idee dat ze hier wel erg graag willen dat we Monash University aanprijzen als we weer terug zijn in onze eigen landen, want de internationals krijgen dit soort tripjes en de locals krijgen helemaal niks haha. Ach, je zal mij niet horen klagen verder. Met 9 internationals gingen we erheen, lieten we ons gezicht beschilderen in de kleuren van 1 van de teams, aten een frietje en dronken wat bier; best een gezellige avond :).

Dus dat was zo'n beetje m'n afgelopen week. De hoogtepunten dan natuurlijk, want ik heb soms het idee dat mensen snel vergeten dat het echt niet alleen maar fantastisch is om op exchange te zijn. Ze zeggen altijd dat het de tijd van je leven is, maar men vergeet dan even te vermelden dat het echt lastig is om het de tijd van je leven te maken. Je moet als het ware je hele leventje weer opnieuw op de rails krijgen en je bent vrij vaak bezig met de vraag of je wel aan het doen bent wat je werkelijk wilt doen. De verwachtingen, gesteld door je sociale omgeving maar ook zeker door jezelf, zijn vrij hoog. Are you living up to your own expectations?
Iets om over na te denken, maar voordat het allemaal te filosofisch wordt, stop ik ermee voor nu ;). Margaret en Nicole komen nu richting campus (ik zit in de bibliotheek) en dan gaan we hier wat eten.

See you when I see you!

Liefs,
Gabrielle


  • 17 Maart 2014 - 09:12

    Annemarieke:

    Haha, jup: sporten zit bij die Ozzen in de genen... Daar ontkom je niet aan.
    Niet te veel dubben over wat je wel of niet 'werkelijk wil doen'; zolang je het leuk hebt, ben je kennelijk op het goede spoor. Veel plezier, en smakelijk eten! X

  • 17 Maart 2014 - 10:08

    Daddy:

    Dag Gabrielle,
    Tja living up to etc.iets wat ik wel herken. Maar dat de Aussies zo van sport houden is iets wat we in nederland ervaren telkens als we tegen die jongens moeten hockeyen. Hebben die lui anderhalve man en een paardenkop die hockeyt gaan ze zo hard er tegen aan dat we bijna altijd verliezen. Kennelijk doen ze dat dus allemaal in dat mooie land dat we weldra ook komen bezoeken. tot dan See you
    dady

  • 17 Maart 2014 - 10:44

    Chris:

    Klinkt weer als een toffe week! Niet teveel zorgen maken of je wel aan de verwachtingen voldoet (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk), just enjoy! Maar het lijkt erop alsof je dat al heel goed doet ;) en poeh al dat sporten, goed bezig Gab! X Chris

  • 17 Maart 2014 - 11:08

    Mama:

    Lieve Gabriëlle,
    een half jaar met alleen maar hoogtepunten - het zou doodvermoeiend zijn! Maar je hebt er elke week een aantal, en steeds nieuwe ervaringen, dat is heel wat ; méér misschien dan een doorsnee week hier! En een beetje routine is ook best fijn.
    Het hoogtepunt waar wij nu naar toe leven is ons bezoek aan jou en de wereld down under.
    Dikke kus,
    mama

  • 19 Maart 2014 - 08:54

    Eva:

    Gab! Klinkt alsof je wel een beetje je weg gevonden hebt :) leuke foto's ook allemaal op fb! Enjoy en miss you dikke X

  • 19 Maart 2014 - 16:28

    Peter Parker:

    Tatta's be like... gratis kaartjes voor 'Footy' !Succes nog op school en veel plezier met sporten. Spreek je hopelijk snel weer! xxxxxxx

  • 20 Maart 2014 - 17:04

    Eveline:

    Hoi Gabrielle,

    Na het lezen van je laatste verhaal ben ik tot de conclusie gekomen dat IK zeker niet zal passen in
    de Australische sportcultuur......brr
    Zoals je weet ben ik redelijk allergisch voor sport, begin al uitslag te krijgen als ik een fluitje
    hoor en ze hebben mij ook nooit enthousiast gekregen voor het rennen achter een bal aan.
    Maar ik heb wel degelijk respect voor mensen die wel sporten hoor, het schijnt ook heel gezond te zijn.
    En het natuurlijk een sociale bezigheid....maar dat vind ik van koffie drinken met je moeder ook....
    Maar ik wens je heel veel succes met alle Zumba, Judo, fitness en body-pump ( hoe gaat dat eigenlijk)
    Wat zul je er straks strak en afgetraind uitzien!
    Maar vergeet niet om lekker af en toe een ijsje te eten he of een lekker patatje.
    hebben ze dat daar trouwens????
    Of zijn daar helemaal geen aardappelen.
    Nou je hoort het al, hier spreekt geen globetrotter.
    Heel veel plezier daar!!!
    Groetjes,
    Eveline

  • 24 Maart 2014 - 11:50

    Gabriëlle Van Vlodrop:

    Haha ja ik hou eigenlijk ook helemaal niet van sporten Eveline, maarja groepsdruk he.. ;) En het is juist een beetje om al die ijsjes en patatjes die ik eet uit te balanceren, want jaaa dat hebben ze zeker! Omdat Australië is gevormd door immigranten, vooral uit Europa, hebben ze hier zo'n beetje alles uit alle culturen van die immigranten. Dus ook aardappelen :) Zelfs poffertjes voor de liefhebber!

    Dankjulliewel allemaal voor de lieve reacties en berichtjes, ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Hoi! Mijn naam is Gabriëlle en ik ga in februari voor een half jaar naar de wereld Down Under. Ik ga eerst studeren aan Monash University in Melbourne en vervolgens trek ik er ongeveer 6 weken op uit om Australië en wellicht ook Nieuw-Zeeland te ontdekken. Ik heb er megaveel zin in en het komt nu ook steeds dichterbij. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meeleven met de hoogte- en dieptepunten van mijn reis? Abonneer je dan op dit blog, want ik zal regelmatig een reisverslagje posten. G'day mate!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 13177

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Australië

Landen bezocht: