Winter is coming - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu Winter is coming - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

Winter is coming

Door: Gabriëlle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

24 Maart 2014 | Australië, Melbourne

Props voor degene die de quote herkent in de titel! Dat betekent namelijk dat je een zeer goede smaak hebt in televisieseries :).

Maar het is wel merkbaar; de dagen worden korter, de temperatuur blijft rond of net onder de 20 graden bungelen en de wind kan soms verraderlijk zijn. Kortom, de Australische zomermaanden komen aan hun eind en we gaan de herfst in. Herfst is hier wel een beetje anders dan in Nederland, maar omdat Melbourne relatief ver van de evenaar ligt wordt het hier wel degelijk "koud". Beetje jammer wel, maar ach, je ken nie alles hebbe.

Maar afgelopen week hebben we nog wel wat mooie dagen en warme avonden gehad, dus daar heb ik nog even van geprofiteerd. Dinsdag hadden we een erg leuk feest voor alle mensen die in halls wonen, met als thema "festival". Dus met korte broeken, topjes, jurkjes, bloemen in het haar en enkelbandjes zag het er allemaal erg zomers uit :). Eens in de zoveel tijd organiseren ze zo'n feest voor alle halls, wat wel fijn is omdat je de mensen die in andere halls wonen normaal nauwelijks tegenkomt. Zo spreek je de anderen weer eens, en ik kwam hier dan ook de andere Nederlanders weer tegen :). Meteen plannen gemaakt om donderdag met Eline naar het strand te gaan en omdat Jeroen zaterdag jarig was, zouden we met een groepje zijn verjaardag gaan vieren.

Woensdagavond was er ook wat leuks te doen: de Victoria Night Market, samen met Margaret. Dat is een grote overdekte markt met een heleboel kraampjes met eten uit alle delen van de wereld, kleren, sieraden, hoeden, lichtjes, zeepjes, noem maar op. Hele gezellige sfeer, zeker omdat er ook enkele bandjes stonden te spelen. Op die markt merkte ik heel erg de multiculturaliteit van steden zoals Melbourne; er was eten te krijgen van Argentijnse steak tot Chinese wok en Fish&Chips, van Paëlla tot Poffertjes (ja, echt! Zie de foto). Drinken van Heineken tot Sangria en Italiaanse wijn. Letterlijk bijna iedere cultuur is vertegenwoordigd op de Queen Victoria Market!
Dat is natuurlijk ook niet zo gek, als je nagaat dat het Australië zoals wij het kennen is opgebouwd door, voornamelijk Europese, immigranten. Australië als eigen land bestaat pas sinds 1901 (!), dus wellicht hebben ze nog niet genoeg tijd gehad om een eigen culturele identiteit te ontwikkelen. Waar denk je aan als je aan Australië denkt? Surfers en kangoeroes, right? Maar is dat cultuur? Ik denk dat het meer natuur is, evenals de "bush" waar Australiërs zo trots op zijn. Het landschap en de bijbehorende wildlife zijn wat Australië onderscheidt, maar cultureel gezien hebben ze niet zoveel. Nouja, ze hebben 50.000 jaar aan Aboriginal-cultuur natuurlijk, maar dat wordt helaas volkomen genegeerd.

Donderdag zou een prachtige dag worden, met 28 graden en volle zon. Een hele goede reden dus voor Eline en mij om naar het strand te gaan. Brighton Beach dit keer, wat een heel stuk mooier was dan het strand in St. Kilda waar ik de vorige keer over schreef. Heerlijk rustig en helder zeewater, bijna niemand op het strand, lekker warm zonnetje, muziek, een zak chips... That's the life! Het voelde net als vakantie! Helaas werd dat gevoel nog eens, maar dan op een jammere manier, bevestigd toen bleek dat mijn rug volkómen verbrand was haha. Typisch wel weer, blijkbaar kan ik echt niet bruin worden. Óf wit, óf rood óf als ik geluk heb een beetje beige. Maar goed, een paar nachtjes met weinig slaap mogen de pret niet drukken; het was een heerlijke zomerdag :).

En ook een goede laatste rustdag, want vanaf vrijdag moest ik redelijk hard aan de bak om wat studie in te halen en te studeren voor twee deadlines die ik deze week heb. Zaterdag nog wel leuk naar Jeroens verjaardagsfeestje geweest, waar Eline, Felicia en ik super classy een fles champagne hebben genuttigd op een rooftop-bar. Maar zondag weer in de boeken. Wel moeilijk om een goede balans te vinden in het studeren, want ik heb de punten niet nodig om m'n Bachelor te halen en er is een grote kans dat ze überhaupt niet meer mee kunnen tellen. Maar het ligt niet helemaal in mijn aard om er dan maar met de pet naar te gooien, dat voelt niet goed. Dus ik studeer wel, maar misschien niet té hard ;).

Want het avontuur roept! Komend weekend ga ik op een kleine roadtrip naar de Great Ocean Road en daar heb ik echt kei veel zin in! Eindelijk weer even echt van de campus af; met z'n zevenen in een minivan gewoon rijden en genieten :). Vrijdag vertrekken we vanuit Melbourne, we verblijven die nacht in Apollo Bay. De volgende dag trekken we richting Port Fairy, wat aan het eind van de GOR ligt en dan rijden we zondag weer terug. Het schijnt er allemaal fantastisch en prachtig te zijn, maar dat zal ik volgende week vast in geuren en kleuren beschrijven.

En zojuist heb ik m'n plannen voor de mid-semester break vastgelegd. Nicole en ik hebben besloten om 6 dagen op een tour naar Tasmanië te gaan :). We vertrekken 19 april richting Hobart, de hoofdstad van Tasmanië (het is wel gewoon een staat van Australië), gaan vanuit daar mee op een tour en komen zaterdag 26 april weer terug. Wordt vast ook superleuk!

Maar helaas liggen die plannen nog een beetje in de toekomst en moet ik me nu nog even focussen op wat studiegerelateerde zaken. Tijd om m'n bed op te zoeken en morgen fris beginnen.

See you when I see you!

Liefs,
Gabriëlle


  • 24 Maart 2014 - 14:26

    Dad:

    wat een knappe grieten op die foto's. ze lijken wel een beetje op elkaar :) (= smily of hoe doe je dat ?)
    Dat strand lijkt me ook te gek en dat water moet toch heerlijk zijn om daar in te zwemmen of heb je/hebben jullie dat niet gedaan? Toch jammer dat het herfst en winter wordt, maar erg veel in temperatuur gaat het toch niet omlaag ? Het wordt wat onbestendiger misschien ? NOu ja, genier er maar vna en vooral ook van je Tasmanië reis . Het schijnt alles te zijn wat Australië niet is. Nou ja, jij gaat kijken en kunt erover berichten, wij nooit...
    groet Dad

  • 24 Maart 2014 - 14:54

    Manouk:

    Jaaaa apollo bay!! Niceee hahaha
    Leuke verhalen gab! Have fun nog daar

  • 24 Maart 2014 - 14:54

    Manouk:

    Jaaaa apollo bay!! Niceee hahaha
    Leuke verhalen gab! Have fun nog daar

  • 24 Maart 2014 - 19:02

    Annesophie De Tennisbal:

    Heee hallo,
    Mooie foto's hoor!
    Hier komt de zomer eraan dus kom maar gewoon terug :)
    Veel plezier nog de komende 21 weken.
    Kusjes!

  • 24 Maart 2014 - 20:38

    Flo:

    Jij bent ook lekker aan het ondernemen Gabe! Great Ocean Road, Tasmanië, klinkt allemaal ontzettend cool. Foto's bijven posten s'il vous plaît! xx

  • 25 Maart 2014 - 14:25

    Mama:

    Lieve Gabriëlle,
    na gedane studie is het dés te beter avonturieren! Great Ocean Road schijnt prachtig te zijn, langs mooie kusten en rotsen. We zien je foto's wel.
    Je weet na de Eurotrip wel waar je op moet letten bij het huren van een busje hè? Probeer alles goed uit van tevoren ;) !!
    Goede reis !
    Dikke kus,
    mama

    ps ze rijden daar links.... ;-)

  • 30 Maart 2014 - 22:04

    Tessie:

    Hee lieve Gab,

    Wat heb je weer een leuke blog geschreven met mooie foto's erbij. Super wat je allemaal onderneemt en ziet. En gaaf dat je echt even van de campus weggaat en andere steden bezoekt dan alleen Melbourne. Begin steeds meer zin te krijgen in mijn eigen reis door al jouw verhalen. Tot hoelang zit jij er precies? Ik moet er 24 juli zijn, dus misschien kunnen we elkaar nog zien, zou leuk zijn! En gefeliciteerd met je zusje. ;)

    Liefs,

    Tessie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Hoi! Mijn naam is Gabriëlle en ik ga in februari voor een half jaar naar de wereld Down Under. Ik ga eerst studeren aan Monash University in Melbourne en vervolgens trek ik er ongeveer 6 weken op uit om Australië en wellicht ook Nieuw-Zeeland te ontdekken. Ik heb er megaveel zin in en het komt nu ook steeds dichterbij. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meeleven met de hoogte- en dieptepunten van mijn reis? Abonneer je dan op dit blog, want ik zal regelmatig een reisverslagje posten. G'day mate!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 13174

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Australië

Landen bezocht: