Just another day in paradise - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu Just another day in paradise - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

Just another day in paradise

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

28 Juli 2014 | Australië, Rainbow Beach

Noosa. Fantastisch! Tot nu toe absoluut m'n favoriete plek op de East Coast. Het begon allemaal al meteen leuk bij aankomst; onze eerste dag in Noosa was namelijk Gerro's verjaardag. Dat moest natuurlijk gevierd worden en dat deden we met een lekker dineetje in de hostelbar, verjaardagsmuffins en een aansluitend feestje op het strand met een stel Britten. Goed vakantiegevoel :). Het hostel waar we in verbleven was een mooi oud (voor zover iets in Aussie oud kan zijn) en zag er uit als een gezellig vakantiehuis op een heuvel. Het had een eigen bar en lag zo'n 100 meter van het strand af. Ideaal dus.

De tweede dag vertrok Gerro al vroeg in de ochtend weer en mijn weg zou later die dag ook van die van Isabella scheidde. Voordat ze vertrok hebben we nog even Noosa verkend en een wandeling gemaakt langs de kust in het Noosa National Park. Wauw! Eindelijk zon! Warme zon! Noosa ligt maar 2 uur noordelijker dan Brisbane, maar wat een verschil in temperatuur. Met de zon hoog aan de hemel, een prachtig azuurblauwe zee aan onze voeten en een rust die heel Noosa in een heerlijk relaxte vibe houdt, besloot ik toen dat ik hier nog wel een tijdje wilde blijven. Dat kon ook, want ik had een foutje gemaakt in het plannen van m'n Fraser Island tourdata. Daardoor had ik nu 3 dagen meer dan gepland voordat ik Fraser kon doen. 5 nachten in Noosa werd het nieuwe plan. Goed verbrand kwamen Isabella en ik na het National Park weer terug in het hostel. Tijd om weer afscheid te nemen en ik was weer alleen. Maar wie kwam er een uurtje later binnen lopen? Lena, een Duits meisje dat ik ook al in Byron had ontmoet! Meteen gezellig en we besloten om de volgende dag samen een dagtour naar de Noosa Everglades te boeken.

De Everglades is een natuurgebied dat voornamelijk bestaat uit water. Riviertjes, meertjes, kleine doorgangetjes en eilandjes. Blijkbaar zijn er twee van dit soort gebieden in de wereld: 1 in Florida en 1 in Noosa. Om 10 uur in de ochtend werden we opgehaald met een busje dat ons naar een kleine ferry bracht. Samen met zo'n 12 andere mensen, voornamelijk 50+, maakten we toen een tochtje over de Everglades. De tourguide vertelde ons over het gebied en iedere bijzondere vogel die er in leefde. Helaas voor ons waren er enkele heel fantieke vogelspotters op de boot, wat betekende dat er zodra er iets leek te fladderen tussen de bomen, de boot werd gestopt en er zo'n 1000 foto's werden gemaakt. Ieder z'n passie... na ongeveer een uurtje vogelspotten stopten we bij een pittoresk plekje om daar te genieten van "morning tea" met heel veel koekjes. Jamjam. Hier werden ook de kano's klaargemaakt voor de mensen die verder wilde kanoen. Daar hadden we op gewacht! Na de thee klommen we in een kano en samen met 4 andere mensen, waaronder 2 Nederlandse meisjes, peddelden we voort over de Noosa River. Heerlijk! De zon scheen, het regenwoud lag er mooi bij, alles werd weerspiegeld in het water en wij peddelden in een oase van rust. Na 1,5 uur hadden we de rest van onze groep weer gevonden en mochten we gaan genieten van een heerlijke barbecue. Ze zorgen altijd goed voor je wat eten betreft op zulke tours :). Na de lunch was het weer een stukje kanoen, waarna de boot ons weer terug bracht naar het busje. Heel leuke dag!

De vierde dag stond er wederom iets leuks op het programma. Ik zou die dag de Australia Zoo gaan bezoeken. Je weet wel, die dierentuin van Crocodile Dundee Steve Irwin, Crickey! Lena was die dag weer verder naar het Noorden gereisd, maar bij de ingang van de dierentuin kwam ik de Nederlandse meisjes van de Everglades dag weer tegen :). En toevallig was het die dag ook nog eens Bindi's zestiende verjaardag (Steve's dochter), dus het hele park was extra feestelijk. Mooi park! Wat opviel was dat ze er niet eens zo heel veel dieren hebben, maar de dieren die ze hebben, hebben ontzettend veel leefruimte. Het park staat bekend om de goede behandeling van de dieren en dat was dus ook te zien. Het park is natuurlijk ook vooral bekend om Steve Irwin en zijn favoriete dier: de krokodil. In de middag werd er een heel leuke krokodillenshow gehouden en omdat het Bindi's verjaardag was, werd die show deze dag ook gedaan door de hele familie Irwin! Terri, Bindi en Robert voerden de krokodillen en praatten de hele boel aan elkaar. Wel een beetje jammer om te zien hoe die kinderen (16 en 10 jaar) zo gecommercialiseerd zijn. Alles wat ze zeiden klonk zo nep en ingestudeerd, voor het grote publiek en het geld verdienen. Maar ze kunnen natuurlijk ook niet iedere dag laten zien hoe verdrietig ze zijn om hun vader I guess ;).

De vijfde dag was mijn chilldag. Toen heb ik m'n verhaaltjes over Sydney en Byron Bay gepost en daarna lekker op het strand gelegen. Op het strand kwam ik Mickala, een Brits meisje dat ik de avond ervoor in de keuken had ontmoet (het gaat echt zo makkelijk), weer tegen. Aan het eind van de middag liepen we samen naar een uitkijkpunt om daar naar een prachtige zonsondergang over Noosa te kijken. Daarna weer terug naar het hostel om daar te koken en eten. In de keuken ontmoetten we toen ook twee andere meisjes (de keuken blijkt een goede meeting spot te zijn), Kim uit Nederland en Helle uit Denemarken, en we besloten die avond samen uit te gaan. Het zou eigenlijk mijn laatste avond in Noosa zijn, maar omdat het zo gezellig was, besloot ik om mijn bus naar Rainbow Beach nog een dagje op te schuiven!

De volgende dag, afgelopen zaterdag, sliepen we een beetje uit. Mickala en ik hadden echter het plan om naar de Eumundi markets te gaan en die waren maar tot 14.00 uur, dus zo lang konden we helaas niet slapen. Maar absoluut geen spijt van, want die markets waren super. Zo'n 300 stalletjes met allerlei eten en drinken en souvenirtjes en kunst en massages en noem maar op. Nog een leuk enkelbandje gescoord, gelunchd met een Indische curry en toen weer terug naar Noosa. De rest van de dag hebben we weer met Kim en Helle gechilld en vooral niet te veel gedaan.

Zondag was dan de dag dat ik, na zes nachten, toch echt weg moest uit Noosa. Na check out nog wel lekker twee uurtjes op het strand gelegen en in de zee gezwommen, waarna de Greyhound bus me naar m'n volgende stop bracht: Rainbow Beach. Dat was gisteren en morgen begint m'n Fraser Island tour van drie dagen. Heel veel zin in! Rainbow Beach is verder niet zo veel aan; het is echt de plek waar iedereen 1 nachtje blijft om dan naar Fraser te vertrekken. Gisteren heb ik hier wel weer een meisje ontmoet dat ik op de Nimbin trip al had leren kennen, Beth! Zij loopt een beetje voor op mij qua reizen op de kust, maar als het goed is zijn we over 4/5 dagen weer op dezelfde plek en dan zal ik waarschijnlijk weer een stukje met haar verder reizen :). Echt, het is bizar hoe vaak je mensen weer tegenkomt op de East Coast. Je legt allemaal ongeveer dezelfde route af, de een iets sneller of langzamer dan de ander, en dan zie je elkaar weer. Kim en Helle zal ik waarschijnlijk ook wel weer tegenkomen, aangezien zij ongeveer hetzelfde tempo hebben. Leuk!

Dat was mijn Noosa avontuur. Echt een geweldig stukje Australie en ik zal het zeker missen. Maar volgens mij komt er nog veel meer moois aan, waarschijnlijk nog mooier dan Noosa. Morgen Fraser Island, daarna al vrij snel zeilen in de Whitsunday's en daarna weer verder omhoog naar het Great Barrier Reef! Ik zit nu ongeveer op de helft van m'n East Coast trip en het is tot nu toe allemaal goed gegaan en ik heb het leuk gehad :). Ben benieuwd wat ik de volgende keer weer te vermelden heb! Misschien moet ik een lijstje gaan opstellen met synoniemen voor "leuk" en "mooi", anders wordt het misschien wel heel eentonig allemaal...

See you when I see you!

Liefs,
Gabrielle

• 28 Juli 2014 - 14:57

Mama:

Pas op de helft, en wat heb je al veel gezien en meegemaakt! Actief hoor! En er komen in ieder geval nog heel interessante plekken die zo totaal verschillen van de kust.
    Goede reis en dikke kus!

• 28 Juli 2014 - 19:04

Dad:

tja en dat nog maar op de helft. let op bij het zeilen want je weet maar nooit of je de vissen moet voeren. horizon aanpeilen en gaan met die banaan. whit sundays ik hoop dat je er plezier aan beleeft, mij staat het nog voor de geest, maar ik lees liever jouw verslagen, dan geniet ik nog een keer na.
    veel plezier en tot later. overigens bestaan er zeer veel synoniemen in Europa, wat dacht je van de duitse taal? schön, nett en dat zijn er maar een paar , als je wilt schrijf ik je zo een pagina vol

groet

dad