Byron Bay Hippies - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu Byron Bay Hippies - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

Byron Bay Hippies

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

25 Juli 2014 | Australië, Byron Bay

And so it begun. Al had ik meteen het idee dat het universum niet wilde dat ik m'n reis ging maken; mega veel turbulentie! Van Sydney naar Byron ging het hele vliegtuig heen en weer en van boven naar beneden. Mensen vielen om en zelfs de stewardessen moesten zich gauw ingespen op random plaatsen in het vliegtuig. Eng! Gelukkig zat ik naast twee mensen die deze reis heel vaak maakten en die "stelden me gerust" dat dit "heel normaal" was. Blijkbaar is er altijd heel veel wind op deze route; soms zelfs zoveel dat het vliegtuig niet kan landen in Byron en door moet vliegen naar Gold Coast. Dat was nu gelukkig niet het geval en na een uurtje stond ik weer veilig met beide benen op de grond. Een hartverzakking rijker, maar veilig.
Op naar het YHA hostel, waar ik in het donker aankwam. Eerste indruk: stil hostel, niet zoveel te beleven. Ook niet zoveel mensen, wat een raar idee was na Sydney. Maar ik was moe, dus die avond gewoon heel vroeg naar bed gegaan.

De volgende ochtend maakte ik kennis met een paar meisjes uit mijn kamer: Isabella uit Zwitserland, Sophie uit Engeland en Lynn&Amanda uit Canada. Leuke meiden en we besloten meteen samen te ontbijten en Byron te verkennen. Wat meteen opviel was het hoge gehalte dreadlocks dat Byron rijk is. Ik had verhalen gehoord over de "Byron bubble" en de laid-back hippie vibe, maar het was leuk om te zien dat dat ook allemaal klopte. Kleine winkeltjes, geen ketens, cafeetjes, een lekker groot strand en vooral gewoon geen zorgen maken. Ik vond het een goede vibe, maar het grote nadeel was wel echt het weer. Het heeft bijna elke dag dat ik in Byron was geregend. Zo ook deze eerste dag. Het hostel organiseerde een wandeling naar het Byron Lighthouse; een mooie wandeling waarbij we ook enkele dolfijnen in de zee zagen spelen(niks bijzonders meer voor mij na Nieuw-Zeeland natuurlijk haha ;)). Maar eenmaal bij de vuurtoren begon de regen met bakken uit de hemel te vallen, dus toen maar snel terug gerend en onder de warme douche.
Die avond besloten we met het groepje uit mijn kamer naar een reggae night te gaan in een cafe. Dat bleek wel de ontmoetingsplek te zijn van alle hippies en ongewassen dreads, maar dat was juist wel leuk om mee te maken en tussen te staan. Na een tijdje waren we er echter wel klaar mee en gingen we naar Cheeky Monkeys, een bekende partybar in Byron. Goede avond, want we kregen gratis entree, gratis drankjes en ik had nog iets gewonnen ook! De bar organiseerde die avond een wedstrijd om een gratis skydive te winnen en daar had ik wel oren naar. Samen met 7 anderen strijdde ik om de prijs. Tweede plek! Helaas geen skydive, maar wel een gratis dagtour naar Nimbin; een organisch hippiedorpje vlakbij Byron! Ok moi!

Dat ging ik dan ook de volgende dag doen. Om 10 uur in de ochtend werd ik opgehaald met een oude schoolbus in alle kleuren van de regenboog. De buschauffeur/tourguide was een man van rond de 40 met een grote rastafari muts en een hondje. Heel grappige vent en ik zat de hele weg in mezelf te glimlachen over de situatie waar ik me nu in bevond. Dat gevoel werd nog sterker toen we in Nimbin aankwamen; ik ben nog nooit in zo'n vaag dorp geweest haha. Geniaal! Meteen toen onze groep uit de bus stapte, stonden daar mensen met de gekste uiterlijke eigenaardigheden die ons wiet aanboden. Het dorpje was 1 straat lang en overal waren mensen joints aan het roken of met elkaar aan het praten over de gekste onderwerpen. Er was ook een Nimbin Museum en dat is denk ik echt de vreemdste plek waar ik ooit geweest ben. Ik kan het niet eens beschrijven, je moet het eigenlijk gewoon zien haha. Beth, een meisje dat ik op de bus had ontmoet, en ik keken onze ogen uit! Na hier een uurtje te hebben rondgelopen, stapten we weer op de bus en reden we naar een mooi plekje waar we een BBQ-lunch kregen. Jamjam. Daarna nog een stop bij een mooie waterval en toen was het weer tijd om terug te keren naar Byron Bay. Leuk dagje, zeker omdat het gratis was ;). Terug in het hostel lekker film gekeken met de meisjes uit m'n kamer en toen naar bed. De volgende dag moesten we namelijk vroeg op voor...

... Surfles! Als je zes maanden in Australie bent, moet je er natuurlijk een keer aan geloven en de golven trotseren. Twee typische surfdudes met lang blond haar en enorm veel enthousiasme namen Isabella, Sophie, Gerro (Nederlandse jongen die ook in het hostel verbleef) en mij mee naar 1 van de stranden van Byron, om daar de hele ochtend te surfen. Ik had al een keer in Frankrijk gesurfd, dus de basics kende ik al en ik merkte dat dat ook echt hielp. Ik kon bijna elke keer opstaan! Niet zoals de echte surfers het doen natuurlijk, maar op je plank blijven staan en met de golf naar het strand surfen vind ik ook best cool :). Vruchtbare ochtend dus, maar ook heel vermoeiend. De rest van de dag heb ik niet veel meer gedaan en de volgende dag zou ik weer vertrekken naar m'n volgende stop.

Over all indruk van Byron Bay: vage plek, maar heel chill! Het was waarschijnlijker nog leuker geweest als het niet iedere dag had geregend, maar het was zeker de moeite waard :). Plus: ik had weer een reismaatje gevonden! Isabella en Gerro zouden een heel stuk dezelfde kant op reizen, dus dat zouden we samen gaan doen :).

Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen dan wat ik tot nu toe heb geschreven over Sydney en Byron, maar ik probeer nu voornamelijk de hoofdpunten te beschrijven. Het is lastiger dan ik dacht om up to date te blijven met m'n blog, maar ik beloof dat ik in de komende dagen ook over Surfers Paradise, Brisbane en Noosa schrijf! Noosa is waar ik nu ben.

See you when I see you!

Liefs,
Gabrielle

  • 25 Juli 2014 - 06:21

    Tessie:

    Hi lieve Gab!

    Wat schrijf je leuk en het klinkt echt super wat je allemaal ziet en meemaakt!
    In augustus gaan we even goed bijpraten en meeten!!

    Liefs

  • 25 Juli 2014 - 08:45

    Mama:

    Hoi meid,
    Jaahaaa, onze lieve heer heeft vreemde kostgangers! Dát maakt reizen ook zo leuk!
    Je haalt eruit wat erin zit deze trip zo te horen.
    Goeie reis verder, en wie weet wat je nog tegenkomt. Wij willen alles lezen natuurlijk, en je hoeft je niet te beperken tot de hoofdlijn ;)

    Dikke kus!!

  • 25 Juli 2014 - 10:02

    Annemarieke:

    Hihihi, daar is dus nog niks veranderd! Vager dan Byron wordt het niet meer, hoor - dus vanaf nu kom je vast weer overal McDonald's en Subway tegen :)
    Heel veel plezier in Noosa - en natuurlijk de rest van de oostkust!
    Xx

  • 25 Juli 2014 - 20:14

    Dad:

    ha die gabrielle. leuk verhaal weer en inderdaad ik voelde me gewoon weer echt jong tön ik jouw hippyverhaal las. gewoon terug in de tijd dus. stik leuk ook dat je zoveel anschluß hebt en zo snel. ik zit hier dan maar wat te kniezen wel warm, maar in mijn uppie. nou ja, heb het zelf gewild. ik hoop je in augustus weer op het vliegveld te ontmoeten. groet en nog veel plezier.
    dad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Hoi! Mijn naam is Gabriëlle en ik ga in februari voor een half jaar naar de wereld Down Under. Ik ga eerst studeren aan Monash University in Melbourne en vervolgens trek ik er ongeveer 6 weken op uit om Australië en wellicht ook Nieuw-Zeeland te ontdekken. Ik heb er megaveel zin in en het komt nu ook steeds dichterbij. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meeleven met de hoogte- en dieptepunten van mijn reis? Abonneer je dan op dit blog, want ik zal regelmatig een reisverslagje posten. G'day mate!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 13211

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Australië

Landen bezocht: