No Worries...! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu No Worries...! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

No Worries...!

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

21 Februari 2014 | Australië, Melbourne

... Is waarschijnlijk de meest gebruikte titel van reisverslagen die over Australië gaan. Niet heel creatief dit dus, maar it's so true!

Er is nu een weekje voorbijgevlogen en m'n eerste indruk van Melbourne is een overwegend positieve. Ik heb een fantastische eerste week gehad, maar ieder begin is moeilijk en ik ga ook niet ontkennen dat het best wel pittig was. Het is hier allemaal zo anders; de campus, de halls (de woningen van de studenten), de prijzen, de afstanden (een supermarkt is minimaal 10 min met de auto), het uitgaansleven en de mensen... het is echt anders en dat is even wennen.

Afgelopen zondag werd ik hier voor het eerst wakker en die dag was er niet echt iets geregeld om te doen. Ik verblijf in Deakin Hall en de Nederlandse meisjes die ik had ontmoet, wonen in andere Halls. Die liggen maar een paar meter uit elkaar, maar als je hier op de campus woont dan woon je ook echt in je hall en wordt je een soort mini gemeenschap in getrokken die letterlijk stopt bij de deur. Je hoort bij Deakin Hall, niet bij de andere Halls en dat werkt wederzijds. Ik heb die meisjes dus ook niet meer echt gezien tot aan de activiteiten voor de Internationals, die dinsdag, woensdag en donderdag waren. Verder merkte ik al gauw dat ik één van de enige ben die Engels niet als eerste taal heeft. Er is 1 Italiaans meisje dat best wel stil is en een Indisch meisje die eigenlijk tweetalig is opgevoed, maar verder zijn het allemaal Ozzies, Amerikanen, Britten of Canadezen. Dat was wel even rot, want m'n Engels is nou ook weer niet zo goed dat ik met ieder gesprek mee kan doen. En dan heb je nog het feit dat bijna alle nieuwe bewoners 18- of 19-jarigen zijn, fresh out of highschool. Best lastig allemaal dus, maar het klinkt zo op papier misschien erger dan dat het was.

Gelukkig zijn de mensen wel echt heel aardig hier. Al vrij snel kwam ik namelijk in gesprek met ene Nicole, een meisje uit Nottingham, UK. En eigenlijk klikte dat meteen! We zaten gelijk op één lijn en een vriendschap was geboren. Dat was zó fijn, zoals je je misschien kan voorstellen. Vanaf dat moment was het allemaal al een stuk chiller en we doen nu eigenlijk alles samen. Op dag 3 raakten we tijdens het eten (wat hier trouwens de eerste 2 weken constant gratis is, chill!) aan de praat met een paar anderen van Deakin Hall. We hadden allemaal een beetje genoeg van de lichtelijk kinderachtige spelletjes die de hele tijd werden gespeeld en besloten om een klein feestje te bouwen die avond. De goon (goedkope wijn uit een zak) vloeide rijkelijk en ik had er een paar nieuwe vrienden bij :). Margareth uit Nebraska (USA), Jay (Ozzie), Ilan (Israëlische Amerikaan), Zoë (UK), Nicole en ik doen nu vrij veel dingen samen en dat bevalt me wel :). En als klap op de vuurpijl zit er een ander Nederlands meisje in m'n hall, die een jaar geleden naar Australië is verhuist en best wel een local is, maar die gewoon Vera heet en die gewoon uit Etten-Leur komt haha! Fantástisch, want het Brabants is ook ontzettend in haar Engels te horen dus ik voel me zowaar haast thuis als zij aan het praten is!

Door alle introductiebezigheden zoals het leren kennen van de campus, het inschrijven voor vakken, het aanvragen van de nodige pasjes en Myki's (OV-chipkaarten), telefoonnummer regelen en het openen van een bankrekening, heb ik eigenlijk nog weinig te maken gehad met het Australië buiten te grenzen van deze campus. Vandaag ben ik voor het eerst naar het centrum van Melbourne gegaan en wooowww wat een grote stad. Ik zal een paar foto's bijvoegen en daar kun je ook wel op zien dat álles hier groot is. Ze hebben ook ruimte zat, dus waarom niet, maar het is most definitely de grootste en modernste stad die ik ooit heb gezien!

Ik kijk er wel heel erg naar uit om meer van dit land te leren kennen en erop uit te gaan! Nicole en ik gaan dit weekend plannen maken, dus ben benieuwd! Ik wil echt zoveel mogelijk zien en meekrijgen van het echte Ozzie en hopelijk pik ik het Australische accent en de levenshouding ook op, want dat is echt fantastisch! Iedereen is zo laid-back en relaxed; heerlijk. Overal waar je komt en je wat vraagt van mensen, is het standaard antwoord "No worries" en als je sorry wilt zeggen, krijg je "Don't worry 'bout it, it's all good!" terug. Een heel chill sfeertje dus en een welkome afwisseling voor iemand als ik, voor wie "I worry" zo'n beetje de tweede naam is.

En dat was zo'n beetje m'n eerste week. Een heel verhaal en waarschijnlijk niet heel samenhangend (vermoeidheid ten top). Volgende keer zal ik wat korter en bondiger zijn ;). Nu ga ik lekker slapen en energie opdoen voor morgen. Dan is er 's avonds een evenement dat White Night heet en waarbij de hele stad één grote lichtshow is en is afgesloten voor verkeer. Een soort enorm festival in het centrum, met bands en eettentjes en clubs. Heel vet lijkt me, ik beloof dat ik wat foto's maak en die de volgende keer opload. Hopelijk gaat het met jullie allemaal goed, keep me posted!

See you when I see you!

Liefs,
Gabriëlle

  • 21 Februari 2014 - 13:54

    Elly:

    Hoi Gabrielle,

    Dat klinkt allemaal heeeeel erruuuuuggg goed!!
    Geniet ervan!
    Groetjes

    Elly

  • 21 Februari 2014 - 13:57

    Chris:

    Leuk om weer zo'n verhaal te lezen Gab! Ik ben blij dat je een maatje hebt om samen plannen mee te maken. Have fun! En mooie foto's heb je bijgevoegd :) X

  • 21 Februari 2014 - 14:17

    Mama:

    Lieve Gabriëlle,

    samenhangend of niet, de toon is in elk geval enthousiast! Je zult wel kei-kapot zijn - om het maar eens op zijn Brabants te zeggen - van alle indrukken en informatie, én het voortdurend Engels praten. Maar ja, je bent "international student" dus dat hoort erbij!
    I will not worry ;) .

    Dikke kus,
    mama

  • 21 Februari 2014 - 14:19

    Eva:

    Lieve gabs!
    Fijn om te horen dat je het nu al naar je zin hebt! En blijkbaar vinden die brabo's elkaar zelfs aan de andere kant van de wereld, haha. Wat een apart wereldje zeg zo met die Hall's, wel heel chill dat je gezellige mensen gevonden hebt en vooral 1 maatje waarmee je zo op een lijn zit, lekker bezig :) Keep us up to date en geniet daar lekker YOLO X

  • 21 Februari 2014 - 14:21

    Bernadette:

    Leuk gab! Je kunt merken dat je nog maar amper Nederlands spreekt of schrijft. Binnenkort denk je zelfs in het Engels. :o
    Ik ben best jaloers op je en al je feestjes.
    Veel plezier nog! Kus kus

  • 21 Februari 2014 - 14:38

    Lieveke:

    Gabs!

    Volgens mij gaat het helemaal goed komen als ik dit zo hoor! Heel begrijpelijk dat het begin ff wennen is, maar gelukkig heb je al leuke mensen ontmoet waar je je prima mee kan vermaken! Ben benieuwd wat je allemaal gaat zien doen en meemaken!:)
    Enjoy!!!!

    Xx Lief

  • 22 Februari 2014 - 08:48

    Flo:

    Hey Gabes!
    Herkenbaar, die campus communities haha. Met al die English natives om je heen spreek je zo vloeiender dan vloeiend Engels, dus idd, don't worry! En wat gaaf van die White Night, blijkbaar een internationaal ding (wat Nederland nog niet heeft bereikt), ik had Nuit Blanche in Canada.

    xx enjoy

  • 22 Februari 2014 - 13:49

    Jeroen Van Vlodrop:

    Drukke eerste week dus. Goed begin is het halve werk ;P

    Veel plezier nichtje!

  • 23 Februari 2014 - 15:11

    Dad:

    Hoi Gabrielle,

    leuk om te lezen dat het goed met je gaat. wat mij betreft blijf je zo veel schrijven, dan krijgen we immers een goed beeld van jouw ervaringen. de foto's zijn goed gelukt en inderdaad zijn het wel erg jonge mensen daar. ik hoop dat je veel zult genieten daar in Melbourne.
    hartelijke groet dad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Hoi! Mijn naam is Gabriëlle en ik ga in februari voor een half jaar naar de wereld Down Under. Ik ga eerst studeren aan Monash University in Melbourne en vervolgens trek ik er ongeveer 6 weken op uit om Australië en wellicht ook Nieuw-Zeeland te ontdekken. Ik heb er megaveel zin in en het komt nu ook steeds dichterbij. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meeleven met de hoogte- en dieptepunten van mijn reis? Abonneer je dan op dit blog, want ik zal regelmatig een reisverslagje posten. G'day mate!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 13192

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Australië

Landen bezocht: