Another week, another story - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu Another week, another story - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Gabriëlle Vlodrop - WaarBenJij.nu

Another week, another story

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabriëlle

01 Maart 2014 | Australië, Melbourne

Lief thuisfront,

Ongelofelijk dat er nog maar 2 weken voorbij zijn gegaan sinds mijn vertrek. We maken hier relatief zoveel mee, dat ik echt even goed na moet denken wat ik afgelopen week allemaal heb gedaan.

White Night was een beetje een faalactie, helaas. Het had een fantastisch cultureel evenement kunnen zijn, maar waar het nu op neer kwam was dat er 500.000 mensen door het centrum van Melbourne liepen en dat er hier en daar een eenzame artiest een liedje speelde of een muur opsierde met graffiti. Dat was wel een beetje jammer en toen bleek dat een biertje die nacht 10 dollar zou kosten, zijn we maar naar huis gegaan. Zondag wel lekker gechilld in de Hall en wat energie opgedaan voor de rest van de week :).

Want maandag zou O'week van start gaan! Orientation Week, wat je een beetje kunt vergelijken met de UIT in Utrecht. Maar waar de UIT een festival door de hele stad is, is O'week iets van alleen Monash University. 4 dagen lang was de campus the place to be met live muziek, gratis barbecues en een heeeeeleboel kraampjes met allerlei clubs waar je je voor in kon schrijven. Van politieke clubs tot fotografie, van wakeboardclubs tot stijldansen; ze hebben hier voor álles een club. Zelfs voor Aziaten, Italianen of Duitsers zijn er aparte clubs. Helaas niet voor de Nederlanders, anders was ik daar natuurlijk zeker bij gegaan. Ik heb me niet echt voor een club ingeschreven, want de meeste zijn wel echt gericht op freshmen die hier hun hele studie blijven. Maar komende week zijn er allemaal gratis proeflessen voor verschillende sporten en ik denk eraan om lid te worden van de Monash DanceSport voor Hip Hop en Salsa. Misschien zelfs stijldansen, dat weet ik nog niet zeker. Daarnaast kreeg ik, toen ik nietsvermoedend langs de kraampjes liep, een flyer in m'n hand gedrukt voor Wushu Kung-Fu en stiekem denk ik eraan om daar ook naartoe te gaan. Is weer eens wat anders :)! Samen met Jay en Scott (International uit USA) ga ik in ieder geval naar de proefles en dan zie ik wel weer verder. Hihi, ik kijk er best wel naar uit, zou toch fantastisch zijn?!

Afgelopen dinsdag was het Nicoles 21e verjaardag en om dat te vieren zijn we voor het eerst naar het strand gegaan! Na een uur met de bus (!) kwamen we aan in St. Kilda, een suburb aan de Port Phillip Bay. Omdat het hier allemaal zo groot is en er zoveel stranden zijn en wij er nog geen verstand van hebben, was dit per ongeluk het lelijkste strand wat ik ooit gezien heb haha. Een kleine strook strand, behoorlijk wat rotzooi en een sterke wind die het zand telkens over je heen blies; dat is nog eens wat anders dan de prachtige Italiaanse of Franse stranden met gezellige boulevards. Best wel jammer, zeker aangezien we een Canadees meisje bij ons hadden dat de zee al in geen 10 jaar meer had gezien en dit haar eerste aanblik was. Maar we vonden het stiekem wel grappig en weten nu in ieder geval dat we hier niet meer naartoe moeten gaan.

Bij dat soort ervaringen begin ik me wel meer en meer te beseffen hoe blij we mogen zijn dat we in Europa geboren zijn. Europa heeft alles en op relatief korte afstand van elkaar. Waar je hier in Australië 5 uur rijdt, is er niet zoveel veranderd; maar als je in Europa 5 uur rijdt, kun je in 4 verschillende landen zijn geweest, met allemaal verschillende talen en culturen. Europa is zo rijk aan cultuur, religie, taal en geschiedenis! Voor ons is het vrij normaal, maar nu ik hier ben, snap ik hoe bijzonder het is. Er is hier geen oude steen te vinden, want het bestaat allemaal nog niet zo lang. Om die reden kan ik echt niet wachten om naar de Outback te gaan, het land van de Aboriginals, en meer te leren over hún (echte) Australië; het Australië van voor de Britse overheersing.

Maar goed, terug naar deze week. Woensdag en donderdag waren vrij relaxte dagen; gratis lunch scoren op het O'week festival (je bent een Nederlander of je bent het niet) en verder rustig wat aangemodderd in m'n kamer en gechilld met m'n nieuwe vrienden :).
Vrijdag stond er een leuk tripje op het programma; het Healesville Wildlife Sanctuary! Met 400 andere internationale studenten ging ik naar een soort dierentuin met alle typische Australische dieren. Kangoeroes, Koala's, Dingo's (soort wolf), Wombats, Platypus (Vogelbekdier, wat overigens een waterdier is?! Ik dacht dat het een landdier was, maar dat is eigenlijk puur en alleen gebaseerd op de cartoon Phineas&Ferb..) en meer. Het was een prachtige dag, zo'n 25 graden en zon, mooie dieren en een gratis lunch. Leuke dag dus :). 's Avonds rustig aan gedaan, film gekeken en heel lang geslapen... want al met al was het weer een inspannende week met een hoop nieuwe indrukken en natuurlijk ook de nodige feestjes.

En nu is het zaterdag. O'week is voorbij, er is een einde gekomen aan het gratis eten en men maakt zich op voor de eerste lessen, komende maandag. Ik ga hier 3 vakken volgen: Contemporary Australia, Medieval Europe en Myth and Meaning in Ancient Worlds. Opzich heb ik wel zin om eindelijk weer eens wat nuttigs te doen, al zal het nog best pittig worden met al dat Engels...
Vanavond ga ik waarschijnlijk met wat vrienden een suburb in om ergens (hopelijk goedkoop) wat te eten, langs winkeltjes te slenteren en een barretje te zoeken.

Hou me op de hoogte van jullie verhalen :).

See you when I see you!

Liefs,
Gabriëlle

  • 01 Maart 2014 - 09:54

    Bernadette:

    Alaaf!
    Goed verhaaltje weer hoorrr! Ik ben benieuwd hoe die kung fu lessen zijn, misschien ontdek je je nieuwe favoriete sport.. en zo niet dan gewoon salsa dansen met een of andere Australische mooiboy.
    Heb je ze daar al een beetje kennis laten maken meej carnaval? Stukje cultuur stoppen in dat nieuwe land.
    Leuk om je verhalen weer te lezen maar ik hoor ze ook graag dus wanneer gaan we Skypen?
    Kus en tot snel! Xx


  • 01 Maart 2014 - 10:16

    Mama:

    Lieve Gabriëlle,

    zo te lezen zijn de verschillen met Utrecht niet zo groot : feestje, filmpje, de stad in, chillen....het studentenleven gaat gewoon dóór! Beetje studeren nog dadelijk en het plaatje is compleet ;) .
    Alleen was in Utrecht niet 'alles' gratis. Wat zei je overgrootvader altijd ? : "als je op reis gaat moet je de armoe thuis laten" .
    Maar héél fijn dat je je draai gevonden lijkt te hebben.
    Dikke kus,
    mama

  • 01 Maart 2014 - 11:47

    Inge:

    Hoi hoi,


    Lees met een glimlach en een zeker gevoel van jaloezie je verhaal :-)
    Heel veel plezier de komende week!

    Liefs uit Boxmeer

  • 01 Maart 2014 - 13:03

    Do:

    Hahaha gab, mooi verhaal weer! Vieze nederlander ben je ook, lees 4x gratis eten in je verhaal. Important!;) Maar geniet daar!! Hier gaat alles zo'n gewone, nederlandse gangetje. Je mist niks!;)

  • 03 Maart 2014 - 16:21

    Lief:

    Leuk Gab, klinkt goed!!!! :):)

  • 16 Maart 2014 - 18:56

    Eveline:

    Ha Gabriëlle, leuk om je verhalen te lezen!
    Zo te zien heb je het goed naar je zin daar! En al dat gratis eten....dan kan het niet meer stuk toch?
    Als je weer in Nederland bent, dan mag je bij mij ook een keer gratis komen lunchen hoor!!!
    Wat jammer dat dat strand zo tegenviel, en dat na vijf uur busreis. Balen zeg!
    En nu aan de studie he meisje, genoeg gelanterfant.... eh is dat een voltooid deelwoord?
    Hopelijk zijn je vakken op de uni de moeite waard. Maar ach je steekt er altijd wel iets van op, toch?
    Nou heel veel succes met alles en doe de groetjes aan iedereen daar, van Eveline

  • 16 Maart 2014 - 18:57

    Eveline:

    O, het was maar een uur met de bus zie ik nu, nou ja ook een uur te lang dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabriëlle

Hoi! Mijn naam is Gabriëlle en ik ga in februari voor een half jaar naar de wereld Down Under. Ik ga eerst studeren aan Monash University in Melbourne en vervolgens trek ik er ongeveer 6 weken op uit om Australië en wellicht ook Nieuw-Zeeland te ontdekken. Ik heb er megaveel zin in en het komt nu ook steeds dichterbij. Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen? Meeleven met de hoogte- en dieptepunten van mijn reis? Abonneer je dan op dit blog, want ik zal regelmatig een reisverslagje posten. G'day mate!

Actief sinds 20 Nov. 2013
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 13212

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Australië

Landen bezocht: